[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Komisja Europejska (KE) nie przewiduje swojego udziału w rozwiązywaniu sporu pomiędzy Polską a Rosją, dotyczącego zezwoleń na wjazd dla polskich przewoźników. Podczas spotkania w Brukseli, unijna komisarz ds. transportu, Violeta Bulc, poinformowała ministra infrastruktury i budownictwa, Andrzeja Adamczyka, że w tej kwestii możliwości KE są ograniczone, wyrażając jednocześnie zaufanie do polskich negocjatorów oraz życzenie pozytywnego wyniku rozmów.

Minister Adamczyk, szczegółowo relacjonując dziennikarzom to spotkanie, podkreślił, że Pani komisarz Bulc, mimo ograniczonego wpływu KE na spór polsko-rosyjski, z pełnym zaangażowaniem wyraziła swoje wsparcie w kontekście problematycznych przepisów dotyczących płacy minimalnej w Niemczech i Francji, które również dotykają polski sektor transportowy. W tej sprawie Bulc obiecała dążenie do szybkiego rozwiązania, monitorując sytuację z wielką uwagą, zdając sobie sprawę z trudnej sytuacji, w jakiej znajdują się obecnie polscy przedsiębiorcy transportowi.

W obliczu braku porozumienia podczas ostatnich polsko-rosyjskich negocjacji na temat zezwoleń transportowych, kierowcy z obu krajów muszą powrócić do swoich ojczyzn do 15 lutego. Rzecznik KE, Jakub Adamowicz, wyjaśnił, że sprawa ta nie jest objęta żadną umową między Unią Europejską a Rosją, lecz zależy od bilateralnych uzgodnień między krajami członkowskimi a Moskwą.

Minister Adamczyk nie widzi potrzeby nawiązywania nowej umowy między Unią a Rosją, kładąc nacisk na respektowanie istniejącej już umowy z 1996 roku. Minister zapowiedział też, iż planowane jest kolejne spotkanie z przedstawicielami Rosji w nadchodzącym tygodniu, wyrażając nadzieję na uzyskanie korzystnych rozwiązań dla polskiego transportu międzynarodowego.

Ministerstwo infrastruktury ostrzegło, że przyjęcie rosyjskich propozycji z tego tygodnia wyeliminowałoby 85% polskich przewoźników z rynku rosyjskiego. Adamczyk zaznaczył, że w rozmowach z Rosją zależy Polsce na wycofaniu regulacji, które utrudniają działalność polskich firm na tamtejszym rynku.

Pod koniec poprzedniego roku Rosja wprowadziła nowe przepisy wykonawcze, zmieniające definicję przewozów na rzecz kraju trzeciego, co znacząco ogranicza możliwości działalności polskich przewoźników. Przewóz ten zostaje bowiem bardzo restrykcyjnie limitowany.

Obecnie KE prowadzi proces przeciwko Niemcom za naruszenie unijnego prawa w kontekście przepisów o płacy minimalnej dla sektora transportu. Minister Adamczyk podkreślił, że ten proces wciąż trwa, a komisarz Bulc nie mogła określić konkretnego kierunku działań, jakie może zaproponować KE. Jeśli Niemcy nie dostosują się do uwag KE, procedura może zostać skierowana przed Trybunał Sprawiedliwości UE. Niemniej jednak, KE zauważyła ograniczony zakres zastrzeżeń wobec niemieckich regulacji, które dotyczą głównie przewozów kabotażowych i częściowo transportu międzynarodowego, nie mając jednak związku z tranzytem.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]