[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Rząd intensywnie pracuje nad wprowadzeniem surowszych przepisów regulujących zasady ruchu drogowego, skupiając się na zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach oraz skuteczniejszym egzekwowaniu prawa w przypadkach jego łamania. Jednym z kluczowych elementów proponowanych zmian jest wydłużenie okresu przedawnienia wykroczeń drogowych oraz zaostrzenie kar za poważne naruszenia przepisów, takie jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu czy narkotyków, nieprzestrzeganie zakazów prowadzenia pojazdów, a także niebezpieczne ucieczki przed policją. Szczegółowy projekt tych zmian opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji i jest częścią szerokich konsultacji międzyresortowych.
Ministerstwo Sprawiedliwości, działając na podstawie alarmujących doniesień dotyczących nieodpowiedzialnych kierowców, którzy przyczyniają się do tragicznych wypadków drogowych, podjęło decyzję o wprowadzeniu kompleksowych zmian prawnych w Kodeksie wykroczeń, Kodeksie karnym oraz Prawie o ruchu drogowym. Proponowane przepisy mają na celu stworzenie barier przed najgroźniejszymi wykroczeniami drogowymi oraz zapewnienie, że każdy przypadek nieodpowiedzialnego zachowania będzie skutkował odpowiednimi konsekwencjami.
Przedłużenie terminu przedawnienia czynów, które obecnie wygasają już po roku od ich zaistnienia, ma wydatnie poprawić efektywność systemu prawnego. Po wprowadzeniu nowych regulacji, przedawnienie będzie trwało dwa lata od daty popełnienia wykroczenia. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania procesu prawnego do skomplikowanej i czasochłonnej natury postępowań sądowych, które wymagają wieloetapowej analizy dowodów oraz decyzji sądowych, często w dwóch instancjach.
W Kodeksie karnym natomiast, Ministerstwo Sprawiedliwości zamierza znacząco podnieść kary dla osób, które powodują wypadki w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków, co prowadzi do śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu ofiary. Aktualne przepisy, przewidujące od 9 miesięcy do 8 lat więzienia, nie odzwierciedlają powagi takich czynów. Proponowane zwiększenie minimalnej kary do 2 lat więzienia ma stanowić skuteczniejszy środek odstraszający i wymierzający sprawiedliwość.
Kolejnym istotnym elementem projektu jest obowiązkowe stosowanie sankcji zakazu prowadzenia pojazdów dla tych, którzy zlekceważyli czasowy zakaz wydany przez starostę lub policję. Obecnie, mimo wyraźnych regulacji, sądy często ograniczają się jedynie do wymierzania grzywien. Wraz z wprowadzeniem obligatoryjnego zakazu prowadzenia pojazdów oraz zwiększeniem maksymalnej kary więzienia za takie przewinienia do 5 lat, projekt dąży do wyeliminowania możliwości obejścia prawa przez nieodpowiedzialnych kierowców.
Istotnym dodatkiem do nowelizacji jest także nowe przestępstwo ucieczki przed pościgiem policyjnym, które ma być karane wyraźniej niż dotychczasowe wykroczenia. Dzięki tym zmianom, które dopuszczają nawet 5 lat więzienia za próbę uniknięcia odpowiedzialności w trakcie pościgu, przepisy te będą miały na celu zniechęcenie kierowców do niebezpiecznych eskapad, stawiających zagrożenie dla życia i zdrowia innych użytkowników dróg.
Na koniec, aby zapewnić pełne zrozumienie sytuacji prawnej każdej osoby oskarżonej o przestępstwa drogowe, proponuje się obowiązkowe sprawdzanie rejestrów ewidencyjnych pojazdów i kierowców, co pozwoli na dokładną ocenę przeszłości wykroczeniowej oskarżonych. To rozwiązanie ma na celu ułatwienie stosowania odpowiednich kar, proporcjonalnych do przewinień kierowcy.
Dodatkowo, wdrożenie przepisów jednoznacznie regulujących możliwość poddawania kierowców badaniom na zawartość alkoholu lub substancji odurzających w organizmie ma na celu usunięcie istniejących luk prawnych i lepsze zabezpieczenie praw osobistych obywateli. Nowelizacja ta wychodzi naprzeciw postulatom Rzecznika Praw Obywatelskich, zwracając szczególną uwagę na balans pomiędzy bezpieczeństwem publicznym a swobodami obywatelskimi.
Projektowane zmiany są wynikiem dogłębnej analizy potrzeb systemu prawnego i stanu bezpieczeństwa na drogach, a ich celem jest stworzenie środowiska bardziej odpowiadającego na wyzwania współczesnego ruchu drogowego, z jednoczesnym zachowaniem równowagi pomiędzy restrykcjami a prawami obywateli.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]