[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Sankcje nałożone przez Rosję mogą poważnie wpłynąć na polski sektor transportu drogowego. To zagrożenie dotyczy nie tylko producentów i eksporterów żywności, ale także firm, które świadczą usługi transportowe, co podkreśla Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Według Wilka, brak nowych zleceń dla firm transportowych może skutkować poważnymi problemami finansowymi i operacyjnymi.
Istotne jest zrozumienie specyfiki rynku transportowego. Przewoźnicy z Europy Zachodniej, jak twierdzi Wilk, rzadko zajmują się przewozami do Rosji. Za to kraje takie jak Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Słowacja, Czechy i Bułgaria są tu niezwykle aktywne, jednakże Polska wyróżnia się jako lider w przewozach do tego kraju. Z tego powodu nasze firmy mogą odczuć największe skutki rosyjskich embarg.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce już 1 sierpnia wysłało listy do wicepremierów: ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej. W liście tym apeluje o wprowadzenie rekompensat dla przewoźników, którzy są bezpośrednio dotknięci sankcjami. Na rynku wschodnim działa ponad 3 tys. polskich przedsiębiorstw transportowych, które dysponują flotą ponad 30 tys. pojazdów. Przeważająca część tych pojazdów to chłodnie, co wskazuje na znaczną skalę operacji – rocznie odbywa się około 270 tys. przewozów do Rosji, a ich wartość szacowana jest na co najmniej 700 mln euro.
W rozmowie z PAP, Wilk podkreśla, że pojazdy te zostały zakupione głównie na kredyt lub w leasingu, co stanowi dodatkowe obciążenie finansowe dla przewoźników. Szybkie znalezienie zleceń staje się więc kluczowe dla ich przetrwania na rynku.
Szanse na kontynuowanie transportu produktów spożywczych do Rosji są ograniczone, a ich szukanie poza krajami UE, na przykład w Ameryce Południowej, jest niewielką nadzieją dla przewoźników, gdyż stanowi zaledwie margines całkowitego wolumenu przewozów.
PKP Cargo, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce, nie spodziewa się, aby sankcje miały istotny wpływ na ich działalność. Rzecznik spółki, Mirosław Kuk, informuje, że przewozy przez wschodnią granicę stanowią zaledwie 12,79 proc. całkowitych przewozów międzynarodowych spółki w 2013 roku. Transport na trasie Wschód-Zachód jest zdominowany przez przewóz surowców i towarów niskoprzetworzonych, które nie są głównym obszarem działalności PKP Cargo.
Transport lotniczy do Rosji również odgrywa znikomą rolę w przewozach towarów. Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina w Warszawie, wyjaśnia, że przewozy do Rosji są symboliczne. Dane pokazują, że ruch towarów między Warszawą a Moskwą oraz Petersburgiem jest minimalny i odbywa się głównie jako cargo w samolotach pasażerskich.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, założone w 1957 roku, jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, skupiającym niemal 5000 firm. Członkowie ZMPD zarządzają większością z prawie 150 tys. pojazdów tworzących polską flotę transportu międzynarodowego. Skala ich działalności czyni sankcje szczególnie dotkliwymi, co wymaga szybkich działań adaptacyjnych i wsparcia ze strony rządu.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]