[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Zmiany na rosyjskim rynku logistycznym wynikające z różnych czynników politycznych oraz gospodarczych były szczególnie widoczne w 2014 roku. Główne wpływy w tym zakresie to zmniejszony import, a także dewaluacja rubla, co przełożyło się na znaczące transformacje w sektorze logistyki w tym kraju. Te zmiany mogą okazać się długotrwałe i przynieść korzyści dla usługodawców.

Według danych przedstawionych przez portal rzd-partnier.ru, wykorzystujący statystyki Federalnej Służby Statystycznej, wolumen transportu w pierwszych trzech kwartałach uległ znacznemu spadkowi: transport drogowy zmniejszył się o 2,5 procent, a kolejowy o 1,2 procent, co potwierdzają również dane Kolei Rosyjskich (RŻD). Niestety, sytuacja ta nie uległa poprawie w ostatnim kwartale tego roku.

Eksperci i przedstawiciele branży logistycznej prognozują, że w 2015 roku nadal będzie się utrzymywał trend spadkowy importu z Europy, co jest głównie efektem wprowadzenia zakazu importu żywności do Rosji. Jednakże jednocześnie obserwujemy trwające przesunięcie logistyczne w kierunku Dalekiego Wschodu i południa kraju. Jak informuje Ministerstwo Transportu, przewozy samochodowe realizowane przez duże i średnie firmy w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku spadły w pięciu z ośmiu okręgów federalnych. Wyjątki stanowią okręg Centralny (+3,9 procent), Syberyjski (+0,5 procent) oraz Daleki Wschód, gdzie odnotowano imponujący wzrost o 15 procent.

Podobna tendencja utrzymuje się w przewozach kolejowych, gdzie RŻD zdołały przewieźć aż o 12 procent więcej towarów do portów na wschodzie federacji w porównaniu do 2013 roku. Eksperci podkreślają, że te zmiany strukturalne transportu wynikają nie tylko z obecnej sytuacji w polityce międzynarodowej, ale również z intensywnego odkrywania przez logistykę potencjału tych trzech regionów. Sprzyjają temu również obniżki kosztów przewoźników, ulepszone oferty operatorów logistycznych, a także inwestycje, które są tam realizowane.

Kolejną istotną tendencją, jaka wystąpiła na rynku logistycznym w 2014 roku, było dążenie przedsiębiorstw przemysłowych do poszukiwania specjalistycznych usług outsourcingu transportowego i logistycznego. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się kompleksowe usługi, które, z wykorzystaniem różnych środków transportu, zapewniały dostawy towarów „od drzwi do drzwi”.

Niemniej jednak, eksperci zauważają również negatywne aspekty zachodzących zmian w segmencie przewozów drogowych. Klienci coraz częściej stają przed koniecznością zgadzania się na przedpłaty za usługi przy jednoczesnej zgodzie na odroczone płatności, co stawia ich w trudnej sytuacji finansowej.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]