[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]

Niemiecka firma logistyczna DLS (Land und See Speditionsgesellschaft) we współpracy z holenderską spółką ERS Railways zainicjowała uruchomienie drugiego stałego i wahadłowego połączenia kolejowego, które umożliwia przewóz naczep samochodowych z różnymi towarami na trasie między miastem Krefeld niedaleko Düsseldorfu a Polską. Ta nowa realizacja koncepcji „tiry na tory” stanowi krok naprzód w optymalizacji transportu intermodalnego.

Nowa trasa obejmuje odcinek Krefeld – Swarzędz – Krefeld i działa pod nazwą Kopernikus II. Jest to stałe połączenie, które odbywa się trzy razy w tygodniu. Pociągi rozpoczynają swój kurs w Krefeld w poniedziałki, środy i soboty, natomiast ze Swarzędza wyruszają we wtorki, czwartki i niedziele. Regularność i stabilność tych połączeń podkreśla ich znaczenie w międzynarodowym systemie transportowym.

Każdy z tych pociągów jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności i składa się z 18 podwójnych wagonów tzw. kieszeniowych. Te specjalistyczne wagony, oprócz kontenerów, mogą przewozić do 36 naczep samochodowych, co czyni je niezwykle wszechstronnymi. Dzięki tej nowej linii kolejowej łączone są ważne w Europie gospodarcze strefy, od niemieckiego Zagłębia Ruhry, przez porty w Holandii i Belgii, aż po Poznań, z możliwością dalszego dowozu samochodowego do miejscowości oddalonych o około 150 kilometrów.

Czas przejazdu, wynoszący 18 godzin, jest przedstawiany jako konkurencyjny w porównaniu do transportu samochodowego, który realizowany jest przez jednego kierowcę ciężarówki. Dodatkowym atutem jest możliwość przewozu pojazdów z ładunkiem o łącznej masie do 44 ton, co przekracza dopuszczalne limity w transporcie drogowym i zwiększa efektywność tego rozwiązania.

Ważne znaczenie ma tutaj również aspekt ekologiczny i organizacyjny. Dzięki temu rozwiązaniu, potrzeba angażowania kierowców na długie godziny na trasach międzynarodowych zostaje zredukowana, a łączna liczba kilometrów pokonywanych przez ciężarówki się zmniejsza. Transport intermodalny z wykorzystaniem tej trasy przyczynia się do znaczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla – przewóz jednej naczepy z ładunkiem 25 ton na dystansie 828 km pociągiem pozwala zredukować emisję o 1,1 tony CO2.

Cały projekt został zorganizowany przez firmę DLS, która przez ostatni rok intensywnie się do tego przygotowywała. Realizacja przedsięwzięcia leży w rękach ERS Railways, która odpowiada zarówno za dostarczenie wagonów, lokomotyw, jak i pełnej obsługi terminalowej. Ta ostatnia część została zlecona firmie CLIP, będącej właścicielem terminala w Swarzędzu.

Zlecenia na transport przyjmowane są przez DLS oraz ERS zarówno w Niemczech, jak i Polsce, co pozwala na szeroką dostępność usług. Warto przypomnieć, że 27 września 2013 roku te same firmy, w porozumieniu z PKP Cargo, uruchomiły pierwszą intermodalną linię o nazwie Kopernikus I na trasie Krefeld – Warszawa – Krefeld, która cieszy się wysoką punktualnością dostaw na poziomie 97,8 proc.

Dodatkowo, już od połowy 2012 roku, ERS Railways samodzielnie oferuje regularny serwis intermodalny dla przewozu naczep na trasach między Rotterdamem a Swarzędzem, odbywający się obecnie sześć razy w tygodniu. Te działania ukazują dążenie do coraz większej integracji europejskiego rynku transportowego i zrównoważonego rozwoju.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]