[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Czy niemiecka płaca minimalna może zaszkodzić polskim firmom? Kwestia ta przyciągnęła uwagę Brukseli, gdzie urzędnicy bacznie przyglądają się złożonym przez Polskę obawom. Komisja Europejska potwierdziła, że otrzymała oficjalne zapytanie od polskiego rządu dotyczące interpretacji niemieckich przepisów o płacy minimalnej. Niemiecka strona chce, aby te regulacje objęły także zagraniczne firmy, takie jak przedsiębiorstwa transportowe. Celem Brukseli jest ustalenie, czy działania te są zgodne z obowiązującym prawodawstwem Unii Europejskiej.
Z dniem 1 stycznia w Niemczech zaczęło obowiązywać prawo pracy, które gwarantuje, że każda osoba pracująca na terenie tego kraju musi zarabiać co najmniej 8,5 euro za godzinę. Temat ten jest źródłem licznych debat, ponieważ niemieckie władze przyjęły rygorystyczne stanowisko, wymagając, aby wspomniane stawki odnosiły się nawet do zagranicznych kierowców tirów, którzy tylko przemieszczają się przez Niemcy. Firmy, które nie przestrzegają tych wymogów, mogą spodziewać się surowych kar, co dodatkowo komplikuje ich funkcjonowanie w obliczu skomplikowanych formalności biurokratycznych.
Najsilniejsze reakcje pochodzą z polskiego sektora transportowego, który zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości floty w Europie. Niemniej jednak problem dotyka także wielu innych branż, co jest szczególnie uciążliwe dla osób zatrudnionych na statkach śródlądowych, stewardess na trasach przelotowych nad niemieckim terytorium czy przewodników wycieczek zagranicznych.
Brak jednoznacznej interpretacji nowych przepisów eskaluje napięcia. Jeszcze w grudniu Maria Wasiak, minister infrastruktury, wystosowała pismo do Komisji Europejskiej, argumentując o możliwym negatywnym wpływie tych regulacji na rynek pracy w Europie. Jak podaje Polskie Radio, list ten skierowano do Violety Bulc, komisarz ds. transportu, Marianne Thyssen, belgijskiej komisarz ds. zatrudnienia i spraw socjalnych oraz do Elżbiety Bieńkowskiej, odpowiedzialnej za rynek wewnętrzny UE. Węgierskie i rumuńskie władze również podjęły działania, zwracając uwagę na ten problem.
Zgodnie z informacjami PAP, planowane jest spotkanie inicjowane przez polskie władze, mające odbyć się w Brukseli, w którym uczestniczyć będą przedstawiciele Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, Bułgarii, Słowenii, Chorwacji, Litwy oraz Estonii.
Rzecznik Komisji ds. transportu, Jakub Adamowicz, podkreślił, że niemieckie przepisy dotyczące płacy minimalnej muszą być zgodne z prawem unijnym, w szczególności z dyrektywą o pracownikach delegowanych. Jak informuje Polskie Radio, Komisja Europejska planuje na przyszły tydzień uruchomienie platformy „Pilot” do wymiany informacji z państwami członkowskimi. Platforma ta ma pomóc w wyjaśnieniu zgodności niemieckich regulacji z prawem unijnym, starając się znaleźć polubowne rozwiązanie konfliktu bez odwoływania się do Trybunału Sprawiedliwości UE.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]