[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Błaszczak zwrócił się z pilnym apelem do francuskiego ministra spraw wewnętrznych Bernarda Cazeneuve’a. W swoim apelu minister Błaszczak podkreślił konieczność podjęcia natychmiastowych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa polskim kierowcom, którzy muszą zmagać się z trudną sytuacją w Calais. To francuskie miasto, położone nad Kanałem La Manche, od dłuższego czasu jest punktem zapalnym w związku z rosnącą liczbą migrantów.

Nieopodal Calais znajduje się prowizoryczne obozowisko, w którym schronienie znalazło od 7 do 10 tysięcy migrantów pochodzących z Azji i Afryki. Ci ludzie, zdesperowani w dążeniu do lepszego życia, pragną przedostać się do Wielkiej Brytanii. Jednak ich obecność i determinacja stwarzają realne zagrożenia dla kierowców ciężarówek, w tym wielu Polaków. Kierowcy i właściciele firm transportowych alarmują o gęsto występujących przeszkodach, które migranci celowo umieszczają na drogach, próbując zatrzymać pojazdy ciężarowe. Często dochodzi do scen, w których migranci wdrapują się na dachy ciężarówek, starając się ukryć, aby nielegalnie przekroczyć granicę.

Minister Błaszczak w swym liście do ministra Cazeneuve’a zaznaczył, że sytuacja stała się źródłem głębokiego niepokoju. Powołał się na dane przekazane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, z których wynika, że akty agresji ze strony migrantów wobec polskich kierowców na tej trasie ostatnio się nasiliły. Ataki te, często przybierające formę bezpośrednich starć, mogą prowadzić do tragicznych konsekwencji.

Minister Błaszczak wezwał swojego francuskiego odpowiednika do głębokiej refleksji nad tym problemem. Wyraził nadzieję na szybkie podjęcie działań, które zapewniłyby polskim obywatelom korzystającym z trasy przez Kanał La Manche bezpieczeństwo i spokój. Zaznaczył, że działania te są niezbędne nie tylko dla ochrony naszego transportu drogowego, ale również dla zachowania dobrych relacji bilateralnych.

Już wcześniej, w połowie września, premier Beata Szydło poinformowała o rozmowie z prezydentem Francji, François Hollande’em. Prezydent obiecał przyjrzeć się tej trudnej sytuacji i zapowiedział kroki mające na celu sprawdzenie problemów polskich kierowców w rejonie Calais. Rzecznik rządu, Rafał Bochenek, również zapewnił, że polski rząd zintensyfikuje kontakty z francuskimi władzami, aby zabezpieczyć interesy i bezpieczeństwo polskich przewoźników.

Równolegle do tych dyplomatycznych działań, we wtorek w Calais rozpoczęły się prace nad budową masywnego żelbetonowego muru o imponującej wysokości czterech metrów. Konstrukcja ta ma pełnić rolę bariery, chroniąc drogę prowadzącą do portu oraz tunelu pod Kanałem La Manche przed nielegalnym dostępem. Umiejscowiony kilkaset metrów od obozowiska, mur o długości kilometra ma być gotowy przed końcem roku. Przedsięwzięcie to jest częścią wspólnych inicjatyw brytyjsko-francuskich, które ustalono w marcu, mających na celu wzmocnienie ochrony kluczowych dróg łączących Francję z Wielką Brytanią.

Władze departamentu Pas-de-Calais wyraziły nadzieję, że budowa muru przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia liczby incydentów, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo kierowców, bez względu na kraj ich pochodzenia.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]