[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosił ambitne plany na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach województwa podlaskiego. Podpisano umowy na łączną kwotę blisko 15 milionów złotych, które zostaną przeznaczone na realizację pierwszej fazy Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Inicjatywa ta stanowi kluczowy krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg w regionie.

W ramach tego programu przewidziano realizację około 1/3 zadań zaplanowanych na ten rok dla Podlasia. Projekty te są już w toku, a w ich wyniku powstanie 31 znaczących inwestycji. Większość zadań stanowi projekty dwuletnie, co pozwoli na dokładne i staranne wykonanie wszystkich niezbędnych prac. Część z inwestycji, takich jak te w Sokółce i Grajewie, już się rozpoczęła, a przyjęty model realizacji „projektuj i buduj” umożliwia elastyczne dostosowanie się do lokalnych potrzeb.

W miejscowości Sokółka na przełomie sierpnia i września ruszyły prace związane z przebudową strategicznego odcinka drogi krajowej nr 19, czyli ulicy Grodzieńskiej, mierzącego około 300 metrów. Zakres robót jest bardzo rozległy i obejmuje, między innymi, modernizację podziemnej infrastruktury technicznej, w tym budowę nowych systemów odwodnienia, jak również przebudowę sieci telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej. Ponadto zostaną wykonane lewoskręty, zamontowane nowoczesne sygnalizacje świetlne oraz położona nowa nawierzchnia. Na ten cel przeznaczono ponad półtora miliona złotych.

W toku prac zdecydowano się na zastosowanie ruchu wahadłowego, który sterowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej. Dodatkowo wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h, by zminimalizować ryzyko zdarzeń drogowych i zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom budowy, jak i uczestnikom ruchu drogowego.

Dnia 5 września została podpisana umowa na przebudowę ulicy Wojska Polskiego (DK-65) w Grajewie, gdzie prace właśnie ruszają. Na planowanym odcinku o długości 1400 metrów przewidziana jest instalacja nowej kanalizacji deszczowej oraz modernizacja istniejących urządzeń sieci energetycznej i teletechnicznej. Kolejne zmiany obejmują między innymi nową organizację ruchu, w przyszłym roku planowane jest ułożenie nowego dywanika asfaltowego oraz montaż wysepek spowalniających znanych również jako wysepki kanalizujące ruch. Dopełnieniem inwestycji będzie również wykonanie zatoki autobusowej.

W roku 2023 jednym z priorytetów jest również przebudowa skrzyżowania drogi krajowej DK-16 w miejscowości Poćkuny, gdzie zaplanowano przekształcenie na rondo w systemie „projektuj i buduj”. Prace te obejmują całą infrastrukturę techniczną, a przewidywana realizacja przewidziana jest na lata 2016–2017.

Bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych stanowi kolejny istotny element strategii poprawy infrastruktury drogowej. Przykładem tego jest plan budowy ścieżki rowerowej łączącej Augustów z Przewięzią wzdłuż drogi krajowej DK-16. Planowana długość trasy wynosząca przeszło 6 km oraz szerokość 2 m przy nawierzchni asfaltowej zapewni komfort i bezpieczeństwo szczególnie w okresie zwiększonego ruchu turystycznego. Do tej pory ruch pieszy i rowerowy dzielił jezdnię z samochodami, co stanowiło znaczne ryzyko. Umowa „projektuj i buduj” dotycząca tej ścieżki została podpisana 4 czerwca 2016 roku.

Na sierpień 2023 roku przypadła również konsolidacja umów na dokumentację projektową dotyczącą przebudowy skrzyżowania w Rutkach przy DK-16, znajdującym się w pobliżu granicy z województwem warmińsko-mazurskim, a także budowy zatok autobusowych i ciągów pieszych w miejscowości Jeziorki (DK-16) oraz stworzenia przejścia przez miejscowość Słochy Annopolskie na drodze nr 62.

Dodatkowo, opracowywana jest dokumentacja niezbędna do budowy nowoczesnych chodników wraz z kompleksowym systemem kanalizacji deszczowej w wielu podlaskich miejscowościach, takich jak Malinniki (870 m, DK-19), Zabłudów (200 m, DK-19) oraz Drohiczyn (566 m, DK-62).[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]