[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”” rule_size=”” rule_color=”” hue=”” saturation=”” lightness=”” alpha=”” user_select=”” awb-switch-editor-focus=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” disable_idd=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” width_medium=”” width_small=”” width=”” min_width_medium=”” min_width_small=”” min_width=”” max_width_medium=”” max_width_small=”” max_width=”” margin_top_medium=”” margin_right_medium=”” margin_bottom_medium=”” margin_left_medium=”” margin_top_small=”” margin_right_small=”” margin_bottom_small=”” margin_left_small=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” font_size=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_transform=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ animation_offset=”” logics=””]Niemieckie autostrady na długie lata pozostaną nieodłączną częścią majątku państwowego. Będą to nadal drogi rządowe, kontrolowane i utrzymywane przez państwo, a nie jakiekolwiek prywatne podmioty czy firmy. Pomysł ministra finansów Wolfganga Schaeuble, aby częściowo sprywatyzować spółkę zarządzającą siecią autostrad, doznał niepowodzenia. Główną przyczyną takiego zwrotu wydarzeń stał się zdecydowany sprzeciw ze strony innych kluczowych resortów w niemieckim rządzie, mianowicie gospodarki i komunikacji, które uznały, że upaństwowienie pozostaje najlepszym rozwiązaniem.
Niemieckie media, w tym prestiżowa gazeta „Süddeutsche Zeitung”, donosiły o tym, że podczas środowego spotkania Wolfgang Schaeuble, Sigmar Gabriel z ministerstwa gospodarki oraz Alexander Dobrindt z ministerstwa transportu, wspólnie postanowili, iż nowo planowana spółka zarządzająca autostradami pozostanie w całości państwowa. Zapis ten ma być włączony w niemiecką konstytucję, co będzie kluczowe, by zapoczątkować funkcjonowanie tejże spółki. Ma ona pełnić rolę centralnej jednostki odpowiedzialnej nie tylko za planowanie czy budowę, ale i zarządzanie całym kompleksem dróg, które obecnie są wspólną odpowiedzialnością rządu centralnego i regionów.
Zgodnie z tym, co postulował Schaeuble, spółka miała mieć część swoich udziałów przekazaną prywatnym inwestorom, co miało wzmocnić finansowe fundamenty przez włączenie kapitału od firm ubezpieczeniowych i podobnych podmiotów. Pomysł ten jednak spotkał się z oporem ze strony Gabriela i Dobrindta, którzy mieli inne wizje na efektywne zarządzanie infrastrukturą drogową.
Dodatkowo, społeczeństwo niemieckie również wyraziło swój sprzeciw wobec prywatyzacji. Zgodnie z wynikami sondaży przeprowadzonych przez telewizję ARD, aż 74% Niemców opowiedziało się przeciw wprowadzeniu prywatnego kapitału do tej infrastruktury, co dowodzi, jak silnie ugruntowane jest w kraju przekonanie o konieczności utrzymania autostrad w rękach publicznych.
Niemcy mogą się pochwalić rozwiniętą siecią drogową obejmującą 13 tysięcy kilometrów autostrad oraz dodatkowe 39 tysięcy kilometrów dróg federalnych, co czyni ją kluczowym elementem transportowym nie tylko w kraju, ale i w całej Europie. Zachowanie tej infrastruktury w rękach państwowych pozostaje więc jednym z kluczowych priorytetów rządu w Berlinie.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]